Karacasu Memnune İnci Meslek Yüksekokulu

GENEL TANITIM

MİMARİ restorasyon programI
 

Bölüm Başkanı:                  Öğr. Gör. Silvana Kasap

Tel:                                          256 441 36 63

Fax:                                          256 441 25 37

E-posta:                               ssimsek@adu.edu.tr

 

Mimari restorasyon programı; Adnan Menderes Üniversitesi Karacasu Memnune İnci MYO bünyesinde, Mimarlık ve Şehir Planlama bölümü adı altında 2009-2010 eğitim-öğretim yılında faaliyete girmiştir.
Mimari restorasyon programı; binlerce yıllık medeniyetlere ev sahipliği yapmış ülkemizin, taşınmaz ve taşınabilir kültür hazinelerinin özgün biçimlerini koruyarak  aslına uygun malzeme ve yapım tekniğiyle mümkün olduğu kadar az müdahale ile  onarılması işlemini gerçekleştiren restoratör teknikerleri yetiştirmeye yönelik eğitim ve öğretim  veren  iki yıllık bir ön lisans programıdır.
Mimari restorasyon programında dersler;  teorik ve uygulamalı olmak üzere; koruma kavramları, restorasyon ve konservasyon hakkında temel bilgilerin aktarılması, yapıların yapım malzemesi ve tekniğinin uygulamalarla anlatılması, temel teknik resim kurallarının ve bilgisayarda çizim tekniklerinin öğretilmesi, geleneksel yapı ve yapı elemanlarının rölövelerinin çıkartılması, geleneksel el sanatlarla ilgili  temel bilgilerin verilmesi , çizim  ve uygulamalarla  öğretilmesi , tarihi eserlerin envanterlerinin çıkartılması olmak üzere öğrencilerin restorasyonun tüm alanlarında çalışabilecek  teori ve beceri kazanmalarına yönelik eğitim uygulanmaktadır.

 

Akademik Kadro

Tam Zamanlı Akademik Kadro

Öğr. Gör. Silvana Kasap

Öğr. Gör. Esra Aksoy

Yarı Zamanlı Akademik Kadro

Öğr. Gör. Ömer Koyuncu

 

               

 

 

 

 

 

 

 

Ders İçerikleri


Dersin Adı:  Teknik Çizim I
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
1 MRP101 2/1 3
Dersin Amacı:  Mimari restorasyon çalışmalarında yapılan çizimlerin teknik çizim kurallarına uygun olarak yapılması. Öğrencilere mimari çizim dilini kullanabilmeyi öğretmek.
Dersin İçeriği: En başta basit çizgi çalışmaları yapılarak, iki boyutlu obje çizimleri ve  objelerin  plan, kesit, görünüş kavramları, şematik çizimler ve semboller, yapı elemanlarının çizimle ifade edilişi ve çeşitli ölçeklerde çizimleri, basit perspektif kuralları, ölçülendirme teknikleri ve rölöve projelerinin ölçülendirilmesi işlenir ve çeşitli uygulamalar yapılır
Önerilen Kaynaklar:  Şahinler, O., Kızıl, F.,  Mimarlıkta Teknik Resim, İstanbul, Yay Yayınevi, 1990.

Dersin Adı:  Yapı Bilgisi I
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
1 MRP109 2/0 2
Dersin Amacı:  Yapıyı oluşturan elemanların çeşitlerini, üretim yöntemlerini, özeliklerini ve kullanım yerlerini açıklayabilmek.
Dersin İçeriği: Yapı teknolojisi kavramları, yapı ve yapım sistemlerinin sunulması, kullanıcı-çevre-yapı sistemi etkileşimi ve bu bağlamda çevresel etmenler ve yapıdan beklenilen performans özelliklerinin analizi, yapı zemin ilişkisi, yapı alt-sistemlerine giriş, yapıda taşıyıcı sistemler, sistem bileşenleri ve yapıları taşıyan strüktürel sistemler, İşlevsel yapı elemanları, alt-yapı, yapı zemin ilişkisi, yapının temel, duvar ve döşeme elemanlarının tasarım prensipleri, uygulama teknikleri ve malzemeleri ile ilgili konuları kapsar.
Önerilen Kaynaklar:  Eser, L., Yapı Bilgisi, İstanbul,İ.T.Ü., 1970/ADAMS, E.C., Yapı Bilgisi , YÖK Yayını , 1993/ ERTEN, E., Yapı Elemanları I-II Karadeniz Teknik Üniversitesi Basımevi , Trabzon, 1992

 

 


Dersin Adı:  Sanat Tarihi I
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
1 MRP103 2/0 2
Dersin Amacı:  Tarih Öncesinden Rönesans Dönemine kadar tarihsel süreç içerisinde Sanatın Doğuşu Akdeniz Çevresi Uygarlıkları ve Avrupa’da sanatın geçirdiği evreler,terimler ve sanatın tarih içindeki gelişmesini irdelemek,tanıtmak,öğretmek ve karşılaştırarak yorumlamaktır.
Dersin İçeriği: Tarih öncesi Çağ ve Sanatın doğuşu.Anıtsal kalıntılar,resimler, I.ve II.Hayvan Üslubu ,En Eski Heykel Örnekleri.,Taşınabilir Küçük eserler. Mezopotamya Uygarlıklarında sanat ,Mısır Sanatı ,Anadolu Uygarlıkları,Ege Uygarlıkları Kiklat Adaları ve Girit (Erken,Orta ve Geç Minos),Yunan Sanatı Mythology,Mimari,Heykel ve Seramik Eserler ve Resim sanatı Etrüsk ve RomaSanat ı(Mimari,Heykel, Resim sanatı) Erken Hrıstıyan Ve Bizans Sanatı. Ortaçağda Avrupa’da Sanat, Roman ve Gotik Sanat örneklerinin incelenmesi, tanıtılması ve yorumlanmasıdır
Önerilen Kaynaklar:  Gombrich, E.H.1975 Sanatın Öyküsü

Dersin Adı:  Yapı Malzemeleri
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
1 MRP107 2/0 3
Dersin Amacı:  Yapı sektöründe kullanılan yapı malzemelerinin fiziksel, kimyasal ve teknolojik özelliklerini kavratarak, kullanım yerlerini ve yerine uygun malzeme seçim yöntemlerini kavratmaktır
Dersin İçeriği: Çimento, kireç, alçı, bitüm ve özel bağlayıcılar, ağır, normal, hafif ve özel betonlar, agregalar ve katkı maddeleri, keresteler, yonga levhalar, kontrplaklar, laminantlar, tuğla, kiremit, kerpiç, blok ve seramikler, boya, plastik, tekstil ürünleri, kağıt, bitüm ve katranlı kartonlar, camlar ve yalıtım malzemeleri, demir ve demir alaşımları, demirsiz metaller, doğal ve yapay taşlar ile PVC profiller ve levhaların özelliklerini öğretmek.
Önerilen Kaynaklar:  ERİÇ, M., Yapı Fiziği ve Malzemesi, Litaratür Yayıncılık, İstanbul, 1994/ KOCATAŞKIN, F. , Yapı Malzemesi Dersleri (Beton-Kagir- Metal- Ahşap), İTÜ Mühendislik Mimarlık Fakültesi Yayını , İstanbul, 1972./ ŞİMŞEK, O. , Yapı Malzemesi I, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 2000.

Dersin Adı:  Temel Sanat Eğitimi
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
1 MRP105 2/1 3
Dersin Amacı:  Öğrencinin;  Temel sanat eğitimiyle yaratıcı güçlerini ortaya      koyup kendilerini  ifade edebilmesi,  doğadaki nesnelere ait gözlemler  yapabilmesi, estetik yetilerinin geliştirilmesi ,   çeşitli malzeme ve boyamama tekniklerini  deneyebilmesi, Temel sanat eğitiminin temel ilke kavram ve yöntemlerini kazandırılması, Temel sanat eğitiminde  geçen terim ve kavramların verilmesi  ,   temel tasarım öğeleri olan  nokta  çizgi  renk, form, doku,  ton değer elemanlarının  tasarımdaki yeri ve önemini kavratmak ve  temel  tasarım ilkelerini   zıtlık, uygunluk egemenlik, denge,ritim, şekil, zeminin  tasarımdaki  işlevlerini  iki ve üç boyutlu düzenleme ve  özgün kompozisyonlar  oluşturabilmesini sağlamak.
Dersin İçeriği: Temel sanat eğitimiyle tasarımlarını ortaya koyması, kendilerini ifade edebilmeleri,doğadaki nesneleri gözlemleyerek estetik yetilerinin geliştirilmesi çeşitli boyama ve malzeme teknikleri denemesi temel sanat eğitimindeki ilke ve yöntemlerinin kandırılması tasarım öğelerini kavratmak özgün kompozisyonlar oluşturmak.
Önerilen Kaynaklar:  Abacı Oya, Temel Sanat Eğitimi Morpa Kültür Yayınları İstanbul,2007/ Buyurgan Serap,Sanat Eğitimi ve Öğretimi Pagem Akademi 2007

 

 


Dersin Adı:  Koruma Kavramları ve Teknikleri
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
1 MRP111 2/0 3
Dersin Amacı:  Korumanın amaçları, tarihsel gelişimi, korunması gereken değerler, saptanmasındaki temel ilkeler, koruma anlayışının evrimi ve koruma ile ilgili kuruluşlar, bir bütün olarak çevre ve sit koruma konuları işlenir
Dersin İçeriği:  Korunması gerekli kültür varlıklarının koruma sorunlarının saptanması, mimari mirasın değerlendirilmesi, korunması gerekli kültürel ve doğa değerlerinin sınıflandırılması koruma ve restorasyonun uygulama terminolojisi ve yöntemleri ile ilgili konular ele alınır
Önerilen Kaynaklar:  AHUNBAY, Z., 1996, Tarihi Çevre Koruma Ve Restorasyon, İstanbul, Yem Yayınları./ ASATEKİN, N.GÜL,  Kültür ve Doğa Varlıklarımız Neyi, Niçin, Nasıl Korumalıyız, T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara 1994.


Dersin Adı:  Fotoğrafla Belgeleme
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
1 MRP115 2/0 3
Dersin Amacı:  Öğrencilere fotoğraf bilgisi kazandırmak, makinelerin çeşitlerini ve özelliklerini öğretmek, enstantane, diyafram, alan derinliği bilgisi vermek, ışık kaynakları ve ışık özellikleri bilgisi vermek, görüntü düzenlemesi (kompozisyon) kurallarını öğretmek, öğrencilere görsel bir bellek sağlanması.
Dersin İçeriği:  Işık kaynakları ve ışığın özellikleri, Işık Formları, Işıkta Yön,Alan Derinliği,Işık Ölçümü,Kompozisyon,Diğer öğeler, Filmler, Filtreler, Aksesuarlar, Flaşlar, Dijital Fotoğrafçılık bilgileri Fotoğrafların sunumu ile görsel bir bellek sağlanması, , Bir Belgeleme Yöntemi Olarak Fotoğrafın Önemi  Mimari Fotoğraf Genel İlkeleri Tarihi Eserlerin Envanterini Çıkarmada ve Rölövelerinde Fotoğraftan Yararlanma Yöntemleri

 
Önerilen Kaynaklar:  Sözen, M., Fotoğrafçılığa Giriş, Ankara, 2003/ Fotoğraf dernekleri fotoğraf temel eğitim kursu ders notları, Tanju AKDENİZ, Afsad yayınları No: 17 Ankara-1990.

Dersin Adı:  Çiçek Tasarımı
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
1 MRP113 2/1 3
Dersin Amacı:  Türk desenlerini, kompozisyon teknikleri ile çizgi,biçim,ölçü,doku,nüans,renk özelliklerinin öğretilmesiyle özgün kompozisyona hazırlık alt yapısını sağlanır.
Dersin İçeriği:    Türk Süsleme tarihiyle ilgili genel bilgilendirme yapılır. Türk Süsleme sanatlarında kullanılan ana çizim kuralları öğretilir. Türklerde “çiçek sevgisi” ve sanat kollarına yansıması.
Çiçek sanatlarının (natüralist, soyutlama, Şukufe)üslup özellikleri ile yorumlanması. Araştırma ödevi: Klasik cilt kapaklarında görülen çiçek motifleri çizim ve renklendirilmiş örnekleri
Önerilen Kaynaklar.: Nurhan ATASOY,Hasbahçe,Koç Kültür sanat Tanıtım hizmetleri A.Ş.İstanbul,2002.
P Sanat Kültür Antika Dergisi,çiçek ve Sanat, Sayı13

 


Dersin Adı:  Teknik Çizim II
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
2 MRP102 2/1 3
Dersin Amacı: Mimari restorasyon çalışmalarında yapılan çizimlerin teknik çizim kurallarına uygun olarak yapılması. Öğrencilere mimari çizim dilini kullanabilmeyi öğretmek.
Dersin İçeriği:  Teknik Çizim I dersinin devamı olarak, seçilen yapı elemanları ve yapı örneklerinin çizimleri uygulamalı olarak öğrencilere anlatılmaktadır.
Önerilen Kaynaklar: Şahinler, O., Kızıl, F.,  Mimarlıkta Teknik Resim, İstanbul, Yay Yayınevi, 1990.

 

Dersin Adı:  Yapı Bilgisi II
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
2 MRP112 2/0 2
Dersin Amacı:  Yapıyı oluşturan elemanların çeşitlerini, üretim yöntemlerini, özeliklerini ve kullanım yerlerini açıklayabilmek.
Dersin İçeriği: Birinci yarıyılda okutulan yapı bilgisi I dersinin devamı olarak yapının ince detayları anlatılmaktadır. Kapı, pencere, merdiven detayları incelenmektedir.
Önerilen Kaynaklar:  Eser, L., Yapı Bilgisi, İstanbul,İ.T.Ü., 1970/ADAMS, E.C., Yapı Bilgisi , YÖK Yayını , 1993/ ERTEN, E., Yapı Elemanları I-II Karadeniz Teknik Üniversitesi Basımevi , Trabzon, 1992

Dersin Adı:  Sanat Tarihi II
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
2 MRP104 2/0 2
Dersin Amacı:   Ortaçağdan itibaren günümüze kadar görsel sanatların gelişiminin anlatılması. Çağdaş sanat ve yorumların değerlendirilmesi.
Dersin İçeriği: Prehistorik dönemden itibaren insan topluluklarının sosyolojik yapıları ve buna bağlı olarak ortaya koydukları ilk maddi verilerin, sanatın tarihi içinde değerlendirme. Uygarlık tarihi içinde sanat eserlerinin incelenmesi. Mimarlık tarihinde önemli yapıların ele alınması
Önerilen Kaynaklar:  Gombrich, E.H.1975 Sanatın Öyküsü

Dersin Adı:  Konservasyon-Restorasyon I
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
2 MRP106 2/0 3
Dersin Amacı:   Tekrarlanabilir taş ve mermer işçilik örneklerinden seçilen bir motifin belli bir ölçüde alçıdan işlenerek kalıbının yapımı ve bu kalıp sayesinde çoğaltılan blogların birleştirilmesi. Bloglardan bir tanesinin motifleri kırılarak restorasyonunun yapılması.
Dersin İçeriği: Öğrencilere Selçuklu-Osmanlı-Bizans taş ve mermer işlerini tanıtmak ,örnekler sunmak bunların yapım teknikleri ve motifler hakkında bilgi edinmelerini sağlamak
Önerilen Kaynaklar:  AHUNBAY, Z., 1996, Tarihi Çevre Koruma Ve Restorasyon, İstanbul, Yem Yayınları

Dersin Adı:  Geleneksel Türk Süslemeleri Desen Uygulamaları
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
2 MRP108 2/2 4
Dersin Amacı: Geleneksel yapılarımızın iç ve dış süslemelerinin ve taşınabilir eserlerin farklı dönemlerde uygulanan üslup ve motiflerin öğretilmesine yönelik hazırlanmış  gerek restorasyon çalışmalarında gerek günümüz tasarımlarında süsleme elemanı olarak kullanılan bezemeleri doğru ve eksiksiz bir şekilde dönemlerine göre tanımak ve uygun biçimde hemen tamamlayabilmek hem de uygulayabilmektir
Dersin İçeriği: Geleneksel Türk Süslemeleri Desen Uygulamaları I -II olarak  II. ve  III. yarıyılda yarıyıl da  yer alan dersin, bu dönemdeki içeriği Türk Süsleme Sanatları tarihiyle ilgili genel bilgilendirilme. Türk Süsleme Sanatlarında kullanılan  başlıca üsluplardan  Geometrik motifler - Sembolik Motifler  ve Geçmeler (Zencerek) ,Bordürler    çizim aşamalarıyla  öğretilerek  konuyla ilgili uygulama çalışmaları yapılacaktır.
Önerilen Kaynaklar:  Erbek,  Güran  (1986) Anadolu Motifleri, Çatalhöyükten Günümüze: İzmir/ Azade Akar-Cahide Keskiner Türk Süsleme Sanatlarında Desen Ve Motif (1978),Tercuman Sanat ve Kültür Yayınları İstanbul/ Barışta Örcün Anadolu Türk El  Sanatları (1988) Ankara

Dersin Adı:  Rölöve
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
2 MRP114 1/2 2
Dersin Amacı:   Mesleki çalışmaların özünü teşkil eden rölöve çalışmalarını, ilgili araç – gereç kullanılarak hazırlama, restitüsyon ve restorasyon projelerinin alt yapısını oluşturma.
Dersin İçeriği: Alt yapısı Teknik resim ve tas. dersi kapsamında oluşturulan ders, kroki ve plan esasları, plan şeması oluşturma, örtü ve geçişlerin planda ifadesi ile basit rölöve krokilerini (çeşme, mezar, han, cami vb.) çıkarma, ölçü alma teknikleri, ölçülü plan , kesit, cephe ve detay çizimlerinin temelleri oluşturulduktan sonra, tarihi değer taşıyan yapılarda arazi çalışması yapılarak, rölöve hazırlanması sürecinde yürütülen uygulamaları kapsar.
Önerilen Kaynaklar:  Uluengin, B., Rölöve, YEM yayınları,İstanbul, 2007/ Kültür Bakanlığı,Vakıflar Genel Müdürlüğü, Rölöve ve Restorasyon dergisi,Cilt 1,2,3,4,Pan Matbaası,1974, Ankara


Dersin Adı:  Geleneksel Türk El Sanatları-I
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
2 MRP116 2/0 2
Dersin Amacı: Geleneksel Türk El Sanatlarının Ülkemizde ve dünyada yeri ve önemini kavrayabilme,hammadelerine göre el sanatlarının  sınıflandırılması,el sanatları kapsamı içine giren konular, el sanatlarının kronolojik gelişimi içerisinde ve dönem özelliklerini tanımak.
Dersin İçeriği: Anadolu  Geleneksel  Türk el sanatlarıın Türkiye'deki ve Dünyadaki yeri ve  önemi, tanımı,hammaddelerine göre   sınıflandırılması , el sanatları   kapsamına giren konular,    el sanatlarında kullanılan  terimleri tanımlayabilmesi,Geleneksel  Türk el sanatlarının başlıcalarını kronolojik gelişim sürecinde tanıma anlama dönem özellikleriyle ayırt edebilmek.
Önerilen Kaynaklar:  Barışta,H.Örcün:  Türk El sanatları,Ankara 1988 Sevinç Matbaası/ Erbek, Güran (1986) Anadolu Motifleri, Çatalhöyük’ten Günümüze: İzmir/ Öztürk İsmail: Geleneksel Türk el Sanatlarına Giriş Ankara 1994.


Dersin Adı:  Bilgisayar Destekli  Çizim-I
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
2 MRP118 1/2 2
Dersin Amacı: Öğrenciye Auto CAD ile mimari çizim tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Auto CAD programıyla ilgili temel veriler öğretilerek, uygulama çalışmaları yapılmaktadır.
Önerilen Kaynaklar: NALBANT, M., AutoCad  2 Boyut 2000, İstanbul, Beta Basım  Yayın Dağıtım A.Ş., 1999./ GÖKALP, B., AutoCad 2000, İstanbul, Pusula Yayıncılık, 1999.

Dersin Adı:  Konservasyon-Restorasyon II
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
3 MRP203 2/0 4
Dersin Amacı:   Kagir bir yapının - yapı parçasının varlığını devam ettirebilmesi için, fiziki verilerini tespit ederek malzemesine ilişkin her türlü belgeleme-sağlamlaştırma, koruma önerileri geliştirmek.
Dersin İçeriği: Uygulamaya konu olacak yapı – yapı grubu bünyesinde bulunan kagir malzemede meydana gelmiş deformasyonların tespiti ve onarma önerilerinin geliştirilmesi sürecini kapsar.
Önerilen Kaynaklar:  Eriç, M., Yapı Fiziği ve Malzemesi, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 1994/ Küçükkaya, A.G., Taşların Bozulma Nedenleri ve koruma Yöntemleri, Birsen Yayınevi, İstanbul,2004.


Dersin Adı:  Keşif ve Metraj Bilgisi
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
3 MRP205 2/0 4
Dersin Amacı:   Bu dersin amacı öğrencilere eğitim sonrası uygulamalarında ve özellikle restorasyon çalışmalarında metraj çıkarma, maliyet  hesaplama, hesap özeti, kesin hesap hazırlama, analiz yapma gibi becerilerin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği: Keşif çıkarılması, ihale çeşitleri, ihale dosyası hazırlanması, onay ve vize işlemleri, işyerinin müteahhide teslimi, kontrol hizmetleri, işyerinde tutulması gerekli belgeler, kazı işleri, nakliye bedelleri, hak ediş raporlarının tanzimi, işin sürmesi, uzatılması, gecikme cezaları, kabul işlemleri, sözleşmenin bozulması (fesih) ve tasfiye işlemleri ve bu kapsamda yürütülen uygulama çalışmalarını içerir.
Önerilen Kaynaklar:  Gözü, Ş. Uğur, İnşaat Metraj ve Keşif İşi, 2006

Dersin Adı:  Geleneksel Türk El Sanatları II
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
3 MRP207 2/0 4
Dersin Amacı:   Anadolu  Geleneksel  Türk el sanatlarıın Türkiyedeki ve Dünyadaki yeri ve  önemi, tanımı,hammaddelerine göre   sınıflandırılması , el sanatları   kapsamına giren konular,    el sanatlarında kullanılan  terimleri tanımlayabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Geleneksel  Türk el sanatlarının başlıcalarını kronolojik gelişim sürecinde tanıma anlama dönem özellikleriyle ayırt edebilme.
Önerilen Kaynaklar:  Barışta,H.Örcün:  Türk El sanatları,Ankara 1988 Sevinç Matbaası/ Erbek, Güran (1986) Anadolu Motifleri, Çatalhöyük’ten Günümüze: İzmir/ Öztürk İsmail: Geleneksel Türk el Sanatlarına Giriş Ankara 1994.

Dersin Adı:  Geleneksel Türk Süslemeleri Desen Uygulamaları II
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
3 MRP209 2/2 4
Dersin Amacı: Geleneksel Süsleme Sanatlarında kullanılan  motiflerin   renk, kompozisyon  özelliklerinin  doğru ve eksiksiz şekilde dönemlerine göre   tanımlanması ,öğretilmesi , günümüz tasarımlarında  ve restorasyon çalışmalarında  uygun biçimde hemen tamamlayabilmek  uygulayabilmektir.
Dersin İçeriği:. Türk Süsleme Sanatları tarihiyle ilgili genel bilgilendirilme. Türk Süsleme Sanatlarında kullanılan  Bitkisel motifler ve  hayvansal motifler kompozisyon çizim aşamaları ile   öğretilir.
Önerilen Kaynaklar:  Erbek,  Güran  (1986) Anadolu Motifleri, Çatalhöyükten Günümüze: İzmir/ Azade Akar-Cahide Keskiner Türk Süsleme Sanatlarında Desen Ve Motif (1978),Tercuman Sanat ve Kültür Yayınları İstanbul/ Barışta Örcün Anadolu Türk El  Sanatları (1988) Ankara

Dersin Adı:  Bilgisayar Destekli  Çizim-II
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
3 MRP211 1/2 2
Dersin Amacı: Bilgisayar destekli çizim I dersinin devamı olarak Auto CAD programı ile mimari çizim uygulamaları yapmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Auto CAD programıyla ilgili iki boyutlu komutlar öğretilerek, uygulamalar yapılmaktadır.
Önerilen Kaynaklar: NALBANT, M., AutoCad  2 Boyut 2000, İstanbul, Beta Basım  Yayın Dağıtım A.Ş., 1999./ GÖKALP, B., AutoCad 2000, İstanbul, Pusula Yayıncılık, 1999.

 

Dersin Adı:  Anadolu Türk Mimarisi
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
3 MRP201 2/0 4
Dersin Amacı: Öğrencilere ders kapsamında, türk mimarisinde önemli yer tutan mimari eserler anlatılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Türklerde anıtsal mimarinin gelişmeye başladığı IX. Yy.daki öncü çevrelerden sonra Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu devirlerine ait cami, medrese, kervansaray, türbe, saray ve diğer mimarlık eserler ele alınmaktadır.
Önerilen Kaynaklar: IM5;slam Mimarisi, S. Kemal Yetkin, AUM6; IM5;lahiyat FakuM6;ltesi Yay., Ankara, 1965./ Anadolu OM6;ncesi TuM6;rklerde SP7;ehir ve Mimarlık, Mustafa Cezar, TuM6;rkiye IM5;sP7; Bankası Yay., IM5;stanbul, 1977./ TuM6;rk Sanatı, Oktay Aslanapa, Remzi Kitabevi, IM5;stanbul, 1984

Dersin Adı:  Mimari Süsleme Onarım
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
3 MRP213 2/2 3
Dersin Amacı: Öğrencilere ders kapsamında, Geleneksel yapılarımızın taş, çini, mozaik, kalem işi ve ahşap iç ve dış süsleme elemanlarının teknik ve estetik yönleriyle anlatılması, süsleme sanatlarındaki motif türlerinin teorik olarak tanımlarının yapılması ve uygulamalı olarak çizim ve onarım tekniklerinin öğretilmesidir.
Dersin İçeriği:. Türk-İslam mimarisindeki taş, tuğla ve stuko süsleme ile ilgili kaynak yayınlar, Emevi, Abbasi, Tolunoğlu, Karahanlı, Büyük Selçuklu, Suriye ve Irak’taki Türk Devletleri, Anadolu Türk Beylikleri, Anadolu Selçukluları ve Osmanlı Mimarisinde taş süsleme, bu süslemede uygulanan teknikler, süslemelerin kullanıldığı mimari elemanlar, taş süslemede kullanılan motif türleri, ikonografi ve motiflerin çizim ve onarım teknikleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır..
Önerilen Kaynaklar: 1-ARIK, Oluş., Anadolu Selçuklularında Erken Devir Mimari Tezyinatı, (Basılmamızş Doçentlik Tezi), Ankata, 1966.
2-BAKIRER, Ömür., Onüç ve Ondördüncü Yüzyıllarda Anadolu Mirabları, Ankara, 1976.
3-ÇORUHLU, Yaşar, Türk Sanatında Hayvan Sembolizmi, İstanbul, 1995.

 

 

Dersin Adı:  Konservasyon-Restorasyon III
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
4 MRP202 2/0 4
Dersin Amacı:  Resim, Kağıt, Deri, Kumaş malzemelerinin restorasyon tekniklerinin öğretilmesi
Dersin İçeriği: Resim, Kağıt, Deri, Kumaş gibi organik kökenli tarihi nesnelerin yapım teknikleri, bozulma nedenleri, restorasyon ve korum ilkelerinin tanıtılması, depolama ve taşıma yöntemleri, sergileme kurallarının açıklanması.
Önerilen Kaynaklar: MÜLAYİM, S., Anadolu Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler: Selçuklu Çağı, Ankara, Kültür ve Turizm Bakanlığı, 1982

Dersin Adı:  Bilgisayar Destekli  Çizim-III
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
4 MRP204 1/2 2
Dersin Amacı: Bilgisayar destekli çizim I ve II dersinin devamı olarak Auto CAD programı ile mimari çizim uygulamaları yapmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Auto CAD programıyla ilgili üç boyutlu komutlar öğretilerek, modelleme uygulamaları yapılmaktadır.
Önerilen Kaynaklar:, NALBANT, M., AutoCad 2000 ile Çizim, Teknik ve Modelleme, İstanbul, Beta Basım Yayın Dağıtım A.Ş., 2000. İstanbul, Beta Basım  Yayın Dağıtım A.Ş., 1999./ GÖKALP, B., AutoCad 2000, İstanbul, Pusula Yayıncılık, 1999.


Dersin Adı:  Bezeme Teknikleri
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
4 MRP206 2/2 3
Dersin Amacı:  Mimaride bezemenin tarihsel gelişimi, mimari biçim yaklaşımı - bezeme ilişkisi, yapım sistemleri - bezeme ilişkisi, bezeme örgeleri ve düzenleme kurallarının uygulamalarla öğretilmesi.
Dersin İçeriği: Taş, Mermer, Ahşap, Kireç, Pişmiş toprak malzeme, metal malzeme üzerlerine bezeme teknikleriin yapılmasının teorik ve pratik olarak metodlarının öğretilmesi, yüzeylerin kaplanmasıyla yapılan bezemeler ve profilli elemanların tanıtılması.
Önerilen Kaynaklar: Alparslan,Ali;Başlangıcından Bugüne on bin Türk Motifi Ansiklopedisi/ Turani,A.;Sanat Terimleri Sözlüğü

 

Dersin Adı:  Maket Model Yapımı
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
4 MRP214 1/2 2
Dersin Amacı: Bu derste öğrenciye, kendisini ifade edebilmesi açısından, maket yapım teknikleri  tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği: Yapılmış maket örneklerinin incelenmesi, maket aletlerinin tanıtımı ve kesme uygulamaları, maket malzemelerinin tanıtımı ve kesme yapıştırma uygulamaları, maket çeşitleri ve basit maket uygulaması, yerleşme maketleri-arazi maketi uygulaması, çeşitli bina maketi yapım teknikleri - 1/50, çeşitli bina maketi yapım teknikleri – 1/100, konstrüksiyon ve detay maketleri 1/20 merdiven maketi, 1/20 çatı maketi, maketin tamamlanması dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Önerilen Kaynaklar: AKGÜN, M., Mimari Maketler, Birsen Yayınevi, İstanbul.

Dersin Adı:  Matematik
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
4  2/0 2
Dersin Amacı: Öğrencilere temel matematik ve geometri bilgisi verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Matematik ve geometri hakkında temel bilgiler verilerek, DGS sınavı için test çözme teknikleri öğretilmektedir.

Önerilen Kaynaklar: N.Cengiz, G.Koru, Ö.Tarakçı, M.Tosun,M.Kadakal; Genel Matematik; 2003; Poem Yayıncılık; Ankara./ B.Kolman,D.R.Hill; Çev. Ö.Akın, Uygulamalı Lineer Cebir, 2002, Palme Yayıncılık, Ankara.
Dersin Adı:  Resim-Kağıt-Tekstil Koruma
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
4 MRP210 2/0 2
Dersin Amacı: Öğrencilere Restorasyon ve Konservasyon temel kavramları ve gelisimi. Isı, nem, ısık,
hava kirliligi ve biyolojik etkenlerin geleneksel sanat ürünleri üzerindeki
etkileri. Restorasyon ve konservasyonda kullanılan malzemeler ve
kullanım metodları hakkında bilgi ve beceri edinme
Dersin İçeriği: Geleneksel El Sanatları ürünlerinde bakım, onarım (restorasyon ve
konservasyon) temel kavramları ve gelisimi. Etnografya müzeleri ve sergileme
kosulları, Isı, nem, ısık, hava kirliligi ve biyolojik etkenlerin geleneksel el
sanatları ürünleri üzerindeki etkileri. Restorasyon ve konservasyon yöntem ve
ilkeleri. Restorasyon ve Konservasyonda kullanılan malzemeler ve kullanım metodları.

Önerilen Kaynaklar: YAZICIOGLU,Yahsi. “El Dokusu Halıcılık”, Ankara 1992
AYDIN, Öznur. “Halının Onarım ve Restorasyonu”, Kültür ve Sanat, Türkiye Is
Bankası Yay. S:36 Ankara,1997


Dersin Adı:  Geleneksel Desen Teknikleri
Dönemi Dersin Kodu Teorik Saat/Uygulama Saati AKTS
4 MRP212 3/1 4
Dersin Amacı:. Geleneksel desenlere ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiler verilerek, öğrencinin geleneksel yapılarda uygulanmış olan motifleri, farklı kompozisyon türlerini ve teknikleri öğrenmesi, analiz edebilmesi ve uygulayabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği:
Geleneksel Yapılarda Uygulanmış Olan Duvar Resmi, Kalem İşi, Fresk, Hat ve Çinilerdeki Türk
Motiflerinin Atölyede Uygulamalı Olarak Tanıtımı / Türk Motiflerinin Kurgu, Yöntem ve Gereçleri Basit Desen Kompozisyonlarının Çizilmesi , Bitkisel ve Geometrik Motiflerin Çizimi, Boyanması , Taş, Ahşap, Çini ve Seramik Üzerindeki Bezemelerin Çizilmesi ve Uygulaması 
Önerilen Kaynaklar: Önerilen Kaynaklar: Alparslan,Ali;Başlangıcından Bugüne on bin Türk Motifi Ansiklopedisi/ARIK, Oluş., Anadolu Selçuklularında Erken Devir Mimari Tezyinatı, (Basılmamızş Doçentlik Tezi), Ankata, 1966.BAKIRER, Ömür., Onüç ve Ondördüncü Yüzyıllarda Anadolu Mirabları, Ankara, 1976.ÇORUHLU, Yaşar, Türk Sanatında Hayvan Sembolizmi, İstanbul, 1995. Turani,A.;Sanat Terimleri Sözlüğü

Dikey Geçiş Bilgileri

Mimari Restorasyon Programından mezun olan öğrenciler aşağıdaki bölümlere  dikey geçiş sınavı ile geçiş yapabilme olanaklarına sahiptirler.

Çini
El Sanatları
Eski Çini Onarımları
Geleneksel Türk Sanatları
Geleneksel Türk El Sanatları
Mimarlık
İç Mimarlık
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı

Çalışma Alanları

Mimari restorasyon programı mezunlarına ‘’restorator’’ ünvanı verilmektedir. Bu ünvanı alan öğrencilerimiz;  restorasyon konularında faaliyet gösteren ; anıtlar ve müzeler genel müdürlüğü ve buralara bağlı müzeler ve kazılarda, milli saraylar genel müdürlüğünde, vakıflar genel müdürlüğünde, koleksiyonerlerin yanında ve serbest olarak istihdam edilmektedirler.

Öğrenci Çalışmaları

Bezeme Teknikleri

Geleneksel Desen Teknikleri

 

Geleneksel Türk  Süslemeleri Desen Uygulamaları

Kalem İşi Sandıklar

 

Kalem İşi Tepsiler

Maket Model Yapımı

Mimari Süsleme Onarım

Çini Tabaklar

Çini Karolar

Taş Teknolojisi

Teknik Çizim

Etkinlikler

Etkinlik Adı:             ‘’  Sivil Mimari yapı örnekleri İnceleme gezisi’’
Etkinlik Yeri:                Esenköy
Etkinlik Tarihi:            5 Mart 2013
Etkinlik Sorumlusu:    Öğr. Gör. Zeynep Uyarıcı
Aydın ilinin Nazilli ilçesine bağlı olan köyün asıl adı Harpasa dır. Osmanlı döneminde kalma eserlerin bulunduğu köyde, sivil mimari örnekler incelenmiştir.

Etkinlik Adı:             ‘’  Ödemiş- Birgi teknik gezi’’
Etkinlik Yeri:                Birgi
Etkinlik Tarihi:            15 Mart 2013
Etkinlik Sorumlusu:    Öğr. Gör. Zeynep Uyarıcı
Öğr. Gör. Silvana Kasap ve Öğr. Gör.Esra Aksoy’un katılımıyla mimari restorasyon bölümü öğrencilerine Ödemiş Birgide ki Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinden kalma sivil ve dini mimari dokunun anlatılarak, yapılan restorasyon çalışma örnekleri incelenmiştir.

Etkinlik Adı:             ‘’  Decoyap Denizli İnşaat ve İç Dekorasyon Fuar Gezisi’’
Etkinlik Yeri:                Denizli
Etkinlik Tarihi:            11 Nisan 2013
Etkinlik Sorumlusu:    Öğr. Gör. Esra Aksoy
Öğr. Gör. Silvana Kasap ve 45 öğrencinin katılımıyla Decoyap Denizli İnşaat ve İç Dekorasyon Fuarına ve Pamukkale antik kentine  inceleme gezisi düzenlenmiştir.


Etkinlik Adı:             ‘’  Mezuniyet Sergisi ’’
Etkinlik Yeri:                Adnan Menderes Üniversitesi Meandros Salonu
Etkinlik Tarihi:            3-5 Mayıs 2013
Etkinlik Sorumlusu:    Öğr. Gör. Silvana Kasap
3-5 mayıs 2013 tarihleri arasında mimari restorasyon programı mezuniyet sergisi, üniversitemizin meandros sergi salonunda yapılmıştır. Dönem içerisinde yapılan uygulamalar katılımcıların beğenilerine sunulmuştur.

 

Etkinlik Adı:             ‘’  Mezuniyet Sergisi ’’
Etkinlik Yeri:                Adnan Menderes Üniversitesi Karacasu MYO
Etkinlik Tarihi:            17 Mayıs 2013
Etkinlik Sorumlusu:    Öğr. Gör. Silvana Kasap-Öğr. Gör. Esra Aksoy
17 mayıs 2013 tarihinde Yüksekokulumuzun kendi bünyesinde gerçekleştirmiş olduğu sergiye katılım sağlanmıştır.

 

Etkinlik Adı:             ‘’  Yapex Restorasyon-Koruma ve Yenileme Fuar Gezisi ’’
Etkinlik Yeri:                Antalya
Etkinlik Tarihi:            01 Kasım 2013
Etkinlik Sorumlusu:    Öğr. Gör. Ömer Koyuncu
Ülkemizdeki tek restorasyon fuarı olan Yapex fuarında  ders kapsamında öğrenilmiş olan teorik bilgilerin uygulanma biçimleri incelenerek gerekli bilgiler elde edilmiştir.

 

Etkinlik Adı:              ‘’Karacasu Evleri Teknik Gezi’’
Etkinlik Yeri:               Karacasu
Etkinlik Tarihi:            11 Nisan 2014
Etkinlik Sorumlusu:    Öğr. Gör. Zeynep Uyarıcı
Geleneksel Konut Mimarisi dersi kapsamında Karacasu da ki koruma altında olan evlerin mimari özellikleri incelenmiştir.

Etkinlik Adı:             ‘’  Ödemiş- Birgi teknik gezi’’
Etkinlik Yeri:                Birgi
Etkinlik Tarihi:            18 Nisan 2014
Etkinlik Sorumlusu:    Öğr. Gör. Zeynep Uyarıcı
Mimari restorasyon bölümü birinci sınıf öğrencilerine Ödemiş Birgide ki Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinden kalma sivil ve dini mimari dokunun anlatılarak, yapılan restorasyon çalışma örnekleri incelenmiştir.

Etkinlik Adı:             ‘’  Mezuniyet Sergisi ’’
Etkinlik Yeri:                Adnan Menderes Üniversitesi Karacasu MYO
Etkinlik Tarihi:            23 Mayıs 2013
Etkinlik Sorumlusu:    Öğr. Gör. Silvana Kasap-Öğr. Gör. Ömer Koyuncu
17 mayıs 2013 tarihinde Yüksekokulumuzun kendi bünyesinde gerçekleştirmiş olduğu sergiye; dönem içerisinde derste yapılmış olan uygulama çalışmalarıyla  katılım sağlanmıştır.